<img height="1" width="1" src="https://www.facebook.com/tr?id=271489683739696&ev=PageView&noscript=1" /> <img height="1" width="1" src="https://www.facebook.com/tr?id=248501220443823&ev=PageView&noscript=1" />
28 Gru

Profilaktyka żywieniowa w nowotworach

Jakie czynniki z diety mogą być naszym sojusznikiem w prewencji chorób nowotworowych?

1. Przede wszystkim spożycie warzyw i owoców. Antyoksydante zawarte w kolorowych warzywach oraz błonnik mają potwierdzoną skuteczność w walce z niektórymi nowotworami. Tutaj warto zwrócić uwagę szczególnie na warzywa krzyżowe, czyli: brokuły, brukselka, kapusta, kalafior, rzodkiewka, rzepa, gorczyca. Obfitują one w glukozynolany, związki zawierające siarkę. To właśnie te związki wykazują silne działanie hamujące proces nowotworowy.

2. Odpowiednie spożycia błonnika pokarmowego wykazuje działanie prebiotyczne, dba o rozwój cennych bakterii jelitowych. Badania wskazują na to, że to właśnie błonnik pokarmowy może zapobiegać rozwojowi nowotworu jelita grubego. Kwas masłowy i inne krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, które powstają w wyniku fermentacji w jelicie, to czynniki mogące wpłynąć na zatrzymanie cyklu komórkowego nowotworowo zmienionych komórek. 

3. Produkty o niskim IG. Dieta o wysokim indeksie glikemicznym bazująca na produktach wysokoprzetworzonych sprzyja rozwojowi otyłości powiązanej z chorobami nowotworowymi, jak i powstawaniu guzów.

4. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Przede wszystkim kwasy tłuszczowe omega-3. Przyczyniają się do zmniejszenia zachorowalności na choroby nowotworowe, m.in. gruczołu sutkowego, jelita grubego, trzustki, gruczołu krokowego, płuc i żołądka.

5. Niska podaż produktów przetworzonych, które zawierają izomery trans kwasów tłuszczowych, barwniki, wzmacniacze smaku. To właśnie tego rodzaju produkty działają pro-nowotworowo.

6. Fermentowane produkty mleczne- dostarczają wapń, ale również zawierają bakterie kwasu mlekowego, które hamują rozwój nowotworu jelita grubego.

Ponadto warto zwrócić uwagę na:

  • Obróbkę kulinarną - Jako potencjalnie rakotwórcze zalicza się potrawy: pieczone, smażone, grillowane, a także żywność przetworzona, peklowana.
  • Wartość energetyczną diety - otyłość i nadwaga wynikające z nadmiernej podaży energetycznej wiążą się z podwyższonym ryzykiem zachorowania na raka okrężnicy, gruczolakoraka przełyku, raka piersi po menopauzie, trzonu macicy, nerki, raka trzustki oraz najprawdopodobniej zwiększają ryzyko rozwoju raka pęcherza moczowego.
  • Stopień przetworzenia i pochodzenie żywności - niektóre dodatki do żywności (np. błękitpantotenowy, azotan (III) sodu, azotan (V) sodu, butylohydroksyanizol) w dużej ilości mogą mieć działanie rakotwórcze. Warto więc zadbać o to, by żywność była jak najmniej przetworzona i naturalna a jej skład był możliwie najkrótszy.
  • Świeżość produktów - rakotwórcze aflatoksyny najczęściej występują w niewłaściwie przechowywanych ziarnach zbóż, nasionach roślin strączkowych, orzechach, suszonych owocach (figach, rodzynkach), olejach roślinnych i przyprawach (pieprz, papryka, gałka muszkatołowa, imbir, kurkuma).

Twój komentarz




POKAŻ